Wednesday, March 07, 2007

rain a.k.a. shahrul

"aku sebenarnya ada barang nak padah dengan kau".

"apa?".

"aku dapat offer keja".

"aih menarkah? sinei?".

"UPM Bintulu".

itulah perbualan di dalam kereta antara aku dengan rain. yes, he's leaving. for good, of course. i'm happy for him. and sad at the same time. he deserves better place, better job, better pay. bukannya kat tempat aku sekarang ni tak best. cuma ..... hmmm aku habiskan ayat aku kat situ jer lah.

aku kenal dia masa dia masuk keja kat pejabat aku hampir empat tahun lepas. pandangan pertama aku: baik budaknya, hormat orang, soft spoken, pemalu (biasa la orang baru kan? mesti malu-malu-segan-segan-sopan-sopan). hehe.

pandangan pertama dia kat aku pulak: "tiap kali kalau bertembung, belum sempat aku nak senyum, ko dah tunduk pandang lantai". hahaha. aku kan wanita pemalu. okay, okay. aku memang macam tu. kalau orang yang aku belum kenal, bila bertembung, aku akan senyum dan terus pandang bawah sebab aku tak tau nak buat apa lagi lepas tu.


tak berapa lama selepas tu, kitorang dah jadi geng. rain, sinchan, jali, zel, aku. antara staff lelaki yang penah digossipkan dengan aku. satu senario biasa kat tempat keja aku, kalau ada staff baru-lelaki-single dan rapat dengan aku, soheh akan kena gossip dengan aku. rain, sinchan, jali, semua penah kena gossip dengan aku. tapi lama-lama gossip-gossip tu semua terus lenyap. sebab diorang pening nak piker kot. aku ni dengan yang mana satu sebenarnya. lagipun kitorang selalunya keluar pun berkumpulan.

dulu masa jali masih bersama kitorang, rumah jali la port kitorang melepak. masak-masak, makan-makan sambil tengok tv. zel selalunya jarang ikut sama sebab dia ada komitmen lain. jadi selalunya kita empat orang la yang ke sana ke mari. tak pun bertiga. pegi shopping, jalan-jalan, makan-makan, tengok wayang, pegi funfair (rain ni la rakan sepermuntahan aku masa main menda alah kat funfair tuh.

cepat betul masa berlalu. tup-tup dia dapat offer baru. aku tau dia berat hati nak tinggalkan tempat keja ni. cuma kadang-kadang kita kena buat apa yang kita perlu buat. cuma aku sekarang ni tak boleh nak bayangkan si rain ni mengajar. serius. rain dengan sinchan, aku takleh nak bayangkan diorang ni jadi pengajar. kalau jali, aku boleh bayangkan. sebab dia cam ada tokoh jadi cikgu/pensyarah. lepas tu mesti pelajar-pelajar dia cam keliru tengok dia ni pensyarah ker pelajar. lebih kurang jer rupa. haha.


Rol, selamat maju jaya. mun ada apa-apa hal, padah dengan kamek orang. jaga diri di tempat orang. have a little patience. hehehe. setiap kejadian ada la hikmahnya. chaiyyo chaiyyo.

Nota kaki: padah - beritahu; aih menarkah? - betul ke?; sinei? - mana?; mun - kalau; kamek - saya / kita

9 comments:

Anonymous said...

Pencelahan berkesan sekejap:

Aku pernah dating ngan rain nih!! Sambil diinterframe dgn si Zaki ngan Doff nih!! Muekekekeke......

Pssstt Doff... yg kita kuar berempat ke Sarikei tuh kira dating gak la kan??? waaaaaaa..... bestnya!! Ada gak kenangan aku ngan budak Hujan nih!! ekekeke

doff said...

bukan Sarikei la yang. tapi Serikin.

Nana said...

Oi.. nk angkat kening la...*wink *wink

Ada sorg dak aku minat dulu nama nye sharul gak..
Tp dia da kawen skang...

Masa aku minat tu lom..
Aku selalu dibelanja eskrem paddle pop oleh beliau..

doff said...

shahrul yang ni single lagi.

ehemm ehemm *tetiba tekak rasa gatal lak ;)

Anonymous said...

Gapo mung tetiba tekak gatai?

Anonymous said...

hehehe... nyalah ooo... my time has come.. don worry, i'll be coming back to kuching.. munsik setahun, 2 thn, 3 thn.. who knows.. paling lmk pun 10 thn... aku sikkan ngabis sisa2 hidupku d ctok... hehehe kertu kan..

anyway thanx 4 being such a nice fren, byk kenangan kita ooo... n to acu.. kira datinglah ya.. adakah sarikei di samakan dg serikin, kecik ati jali. keji tau..

klah take k, ala blog aku lah pulak..

doff said...

nana,
hehe entah. tetiba cam gatal lak.

rain,
wohoho ala kenangan terindah samson kah?

mesti ko gian nak berblog since ur frenster blog xpat dibukak nak? ;)

Anonymous said...

keji tau frenster xpat bukak indah d ctok, my space dpat apa jak bezanya... keji..

terpaksalah aku mukak blogspot klk, isiknya klk akan mantap, padat n berilmu gtu... sik lah ala2 paloi kedak 'my dream of oon'... malu di baca student... matilah fiebei...

nantikan kemunculannya...

doff said...

haha can't wait ;)