Wednesday, March 14, 2007

if only

giler ah!! dapat 17A, 18A. zaman aku dulu 8A jer (mati lahhh dah kertu). haha. lagipun masa tu mana ada kira pakai A, B, C segala. zaman aku dulu, pakai Gred 1 Agregate 8 (ker 9 ako tak ingat). hah! itu dah tahap super hebat.

pelajar aliran sastera ada 8 subjek jer rasanya. english, bm, maths, pendidikan islam, sastera melayu, sejarah, geografi dengan lukisan. kalau tanak amik sastera melayu, boleh amik english literature. yang ambik bahasa cina tu pulak, errr ape kes ah? entah aku cam ilang ingatan la. itu baru 8 subjek. pun aku susah nak lulus. ini pulak sampai 18 subjek? ishhh

dulu kat kelas aku, ada sorang mamat eurasian nama shad. dia tak amik sastera melayu. dia amik english literature. entah tetiba lak aku ingat kat mamat nerd nih. skang dah tak nerd lagi kot. dalam kelas aku ni, pelajar kira semua terer-terer laa. keputusan SRP (hah kan aku dah cakap aku dah kertu) paling koman pun A18 ke bawah jer kat dalam kelas tu. mesti korang ingat aku pun terer la kan? yer laa, dah dalam kelas aku tu bebudak semua terer. keputusan SRP A18 ke bawah. tetiba ada aku yang keputusan SRP hanya (aku habiskan ayat aku kat situ jer lah) TERmasuk sekali dalam kelas tu. tak ker seswatuh tu?

dah tu pulak kat kelas aku tu, pelajar bukan melayu ada 3 orang. melayu ada 8 orang jer. selebih dari tu, semua cina. korang bayang jer la cemana aku leh termasuk sekali dalam kelas ni. aku la antara yang selalu dapat nombor dua atau tiga. dari belakang (bukannya aku bangga pun dengan benda ni).

matapelajaran yang aku paling lemah? matematik dengan geografi. oh dan juga lukisan. sebab aku dok kat belakang, bila tiba kelas matematik, cikgu lelaki tu akan suh aku dok depan sekali (sebab dia tau aku lembab nak mampus). pas tu dia akan buat soalan-soalan kat papan hitam dan panggil aku untuk menyelesaikan masalah matematik kat papan hitam tu. best tak? dan sebagai seorang pelajar matematik yang tak berapa nak terer tapi comel dan manis serta mempunyai semangat kesukanan yang tinggi, aku sahut cabaran tu. aku pegi depan. tangan kanan amik kapur. tangan kiri cekak kat pinggang. semua mata (dalam kelas ada 34 orang pelajar) sedang memberi sepenuh perhatian kat aku. pehhhh berpeluh jugak laa ketiak.

aku jawab soalan 1. aku jawab soalan 2. sampai soalan 3, aku kantoi. aku pandang belakang. dan kelihatan lah hampir semua pelajar-pelajar lebih-lebih lagi yang duduk di meja depan mulut terkumat kamit. mata sekejap besar sekejap kecik. bukan diorang baca jampi serapah. diorang bagi jawapan kat aku suh tulis kat papan hitam tu. hahaha.

itu la antara kenangan kelas matematik aku masa di tingkatan lima dulu. keputusan SPM aku tak bagus. orang kata cukup-cukup makan jer. lepas dapat keputusan tu walaupun aku dapat tawaran masuk tingkatan enam, tapi aku buat keputusan tanak belajar lagi. aku nak keja. 8 bulan lepas tu, aku rasa menyesal sangat sebab tanak sambung ke tingkatan enam. masa tu aku keja kat syarikat construction. aku la kerani, aku la tukang taip, aku la penyambut tetamu, aku la operator telefon, aku la tukang bancuh teh (bos aku masa tu kata air teh aku rasa cam air mata!!). gaji RM350 jer kalau tak silap. huishhh mana leh jadik!!! sampai bila nak macam tu jer kan?

masa tu aku dah buat keputusan nak sambung belajar balik. nak amik lagi peperiksaan luar. dalam masa yang sama aku cuba nasib isi borang masuk ITM. alhamdulillah la dapat gak aku masuk tanpa perlu mengulang balik peperiksaan SPM.

kalau lah masa itu dapat diputar balik. kalau lah. dan aku akan putar balik apa yang berlaku dari aku umur 16 tahun sehingga 24 tahun. kalau lah.


***
sapa tengok greys anatomy semalam? siot ah. aku dah tahap separa sakit jantung jer nengok.

7 comments:

Anonymous said...

aku tgk sampai kul 9 je.. pastu aku sambung tgk supernatural kat AXN. apa jadik ek???

mmm... akunya SPM? eerrr... aku kelas sains tulen. tak la yg tercorot. tak la yg terterer. tgh2. result pun ok je. tapi since aku kelas sains, dgn result yg mcm tuh, susah aku nak masuk ITM. so aku ambik form 6. alhamdulillah. stpm aku cemerlang. terus ke UM. dan kat sini la aku skrg.

aku kalau nak ulang waktu? time aku kat UM. aku nak drill otak 'mamat' tuh!!!!

Unknown said...

hi chick! kalau bleh ku ulang zaman2 tu... masa kat college la. kalau la... kan kan kan

doff said...

acu,
ko tengok repeat ari ahad jam 1:30 ptg.

sebab tu takleh ulang waktu sebab tanak kasi ko drill otak orang


amora,
hye..

KALAU laa.. ;)

zizie ali said...

nosatalgia mengusik jiwa. hu hu hu

doff said...

eheh ;)

Nana said...

aku mmg x pandai
tp ok la..
jadik cam skang ni..

:)

doff said...

apa yg ko jd skang ni, ok per ;)