Tuesday, March 20, 2007

everyone has a first love story to tell

aku gi tengok Mukhsin semalam. yeayyy!!! (melompat-lompat kegirangan umpama budak-budak darjah enam yang mendapat keputusan cemerlang peperiksaan UPSR bila melanggan suratkhabar berita harian). aku tanak buat ulasan panjang-panjang pasal citer ni sebab bukan aku reti pun. heheh. tapi kalau korang nak baca antara ulasan sempoi yang best, korang leh gi blog areyoung. aku cuma nak bitau, citer ni memang BEST!!!

apa yang aku suka dalam filem Mukhsin ni:

1) scene orked campak beg sekolah kuar dari tingkap; haha

2) scene famili orked dok bersantai nyanyi-nyanyi di luar rumah, hujan turun, orked dengan mak dia menari di dalam hujan;

3) setiap scene orked dan mukhsin berbasikal melalui pokok-pokok kehijauan dan sawah bendang;

4) orked dan mukhsin main lelayang, panjat segala pokok yang ada (aku nakkkkk) dan bila mukhsin tak bagi orked gunting rambut sebab dia suka tengok rambut orked panjang; how sweettttt


5) bila mak & abah orked dengan orked sekali berdansing kat tengah rumah sambil diperhatikan oleh mukhsin; aku cam terharu part nih

6) aku suka sebab takder lakonan yang kaku. aku suka family orked. aku suka kak yam. aku suka ayu (hahahahaha ni ada chance ganti norlia ghani).

7) aku suka sebab banyak scene yang mengingatkan aku pada zaman aku kecik-kecik dulu; betapa aku tak penah dan tak suka main pondok-pondok atau main nikah kawen dan main masak-masak. geng aku semua bebudak laki. penah sekali aku tertikam tin milo kat dahi sorang budak laki ni sampai berdarah. mak dia gi jumpa bapak aku. bapak aku marah giler. dan aku nyorok dalam reban ayam. dulu kitorang pun penah bela kucing. walaupun kucing kitorang dulu takder la buat kes macam si Bujang (nama kucing orked - haha), tapi sebab kucing tu asyik kencing dan berak kat penjuru enjin jahit mak aku dan atas tikar *kelasah walaupun bapak aku dah sediakan tempat untuk ia kencing dan berak. sampai la satu hari bapak aku marah sangat, dia buang kucing tu kat mana ntah. dan aku nangis kat anak tangga sebab kucing tu comel sangat. bulu kaler putih dan mata kaler biru. aku rindu nak wat dajal kat kucing tu sebenarnya (erkkk).

macam banyak jer kalau aku nak senaraikan. pendek kata, memang best. tapi pada korang yang nak tengok citer Mukhsin tapi belum tengok Sepet dan Gubra, aku nasihatkan korang gi tengok Sepet dengan Gubra dulu, baru tengok Mukhsin.


*tikar kelasah - tikar dari rotan dan akar kayu. kat sini memang terkenal dengan tikar ni.

hmmm tak sabar tunggu citer lanun-lanun pulau karibian.

6 comments:

Anonymous said...

ehem...
aku lom tgk citer ni. atau citer sepet. atau citer gubra. bukan tak mo. niat tuh ada. cuma lom kesampaian. eheks.

mmm.. kalau ko belasah dgn tin milo... aku lagi ganas. aku ter'kekah' kepala sepupu aku ngan cangkul. ?????!!!!!!!! abis kena 10 jahitan. adalah beberapa tahun sepupu aku tuh declare war dgn aku!! ahaks......

doff... ko tak tingin nak tgk percutian hebat si En. Kacang itu??

Nurul Hayati said...

aku pun nengok smlm, sgt beshh citer itu tp yg aku tak bape suka camner seripah alya tuh bleh jadik mak?watak tuh tak bape kena dgn dia,,,tp pada keseluruhan mmg beshh, teringat aku masa kecik2 dulu, main baling tin dgn galah panjang...ahakss

doff said...

acu,
"..aku lagi ganas. aku ter'kekah' kepala sepupu aku ngan cangkul. ?????!!!!!!!! abis kena 10 jahitan.."

"..perangai sapa di amik Eka ni ntah..bapak dia baik..mak sopan santun..aku dulu kecik-kecik baik jer..gelak pun tutup mulut.."

tuan-tuan dan puan-puan, dialog-dialog di atas adalah dituturkan oleh orang yang sama. sekian, terima kasih ;)

gf,
aleya nampak comel sgt pakai kain batik.

Anonymous said...

muakakakakaakakakakakakakakakakaaaa
muakakakakakaakakakakakakakakakakaa
muakakakakakakaakakakakakaakakakaka
muakaakakakakakakakakakakakkaakakaa
muakakakakaakakakakaakakakakaakakaa
(sure tak lepas komen aku ni)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Nana said...

aku dah tgk...
best la..sbb free..org belanja..

hahahahhahha