Tuesday, May 02, 2006

dolu dolu

masa kecik-kecik dulu korang ada tak tabiat yang pelik-pelik? maksudnya, suka gentel bucu bantal ker, gentel pusat ker. ada sesetengah orang lak, tabiat pelik-pelik tu, terbawak-bawak sampai ke dah besar panjang tahap mak bapak budak.

aku ada sorang anak sedara, Edos, umur 11 tahun. dia masa kecik dulu suka betul gentel bucu bantal kat muncung mulut (bahagian atas bibir) dia. kalau tak der bucu bantal, dia guna ujung jari. tak cukup dengan jari dia, dia boleh selamba amik tangan kita yang duduk sebelah dia, tarik tangan kita, then letak kat muncung dia. sampai sekarang dia masih ada tabiat tu.

pernah kene kecacingan masa kecik-kecik dulu? sekarang ni senang la ada zentel segala kan. dulu masa aku kecik (dalam darjah 6 kot), selalu gak la ikut mak aku ni pegi rumah sedara, aku panggil Nek Mok. ada sekali tu, masa pegi rumah nek mok ni, malam la. mak aku pun tanya, dia tengah buat apa. rupanya dia tengah suluh montot cucu dia, katanya ada cacing (kerawit ker) kecik-kecik kaler putih keluar. cacing ni cuma keluar malam time bebudak tido jer. kawan aku, Naz kata, nenek dia letak minyak kelapa (eh naz?) kat montot, nanti cacing tu keluar. tak penah lak mak aku buat kat aku. ker mak aku buat time aku tido, aku tak sedar ye tak? erkkkk tak sesweii la makkk..

aku dulu masa kecik-kecik, seingat aku, takder la nak bertabiat sangat. tapi time tu kengkawan aku smer lelaki. main pun, mainan lelaki. tu yang aku lasak semacam. cuma tinggal lagi, dulu masa kecik, aku lambat tinggal puting errrr maksud aku, masa darjah satu, aku masih menyusu botol. tapi bukan air susu pun kat dalam botol tu. air oren ker, sirap ker. cuma tinggal lagi, aku nak jugak minum dari botol susu. tanak guna gelas ker hape. puas dah mak, bapak dengan kakak aku suruh aku berenti nyusu botol. tapi aku masih gak menyusu. balik-balik sekolah jer, perkara pertama yang aku buat, letak beg sekolah, terus aku baring, bapak aku akan bagi botol yang berisi air oren atau sirap atau sarsi ker.

jadi satu hari tu, macam biasa balik sekolah, aku terus baring dalam bilik. tunggu-tunggu bapak aku bagi botol, tak jugak ada. sudahnya aku ngamuk. kakak aku suh amik sendiri botol susu tu. aku pun pegi la amik. belum sempat aku nak letak kat mulut, aku terus tikam botol tu kat tingkap sambil meraung tahap histeria.

citernya, kakak aku upah jiran sebelah rumah amik cacing, letak kat puting botol susu tu. boleh???? sejak itu la aku stop minum guna botol susu. dan aku cukup GELI kat menatang nama cacing dan apa-apa jer spesis yang menggelianggeliut nih.

No comments: