Thursday, January 18, 2007

if this is your last day on Earth, what would you do?

aku tak boleh jadi cikgu. walaupun dulu pernah bercita-cita untuk jadi cikgu, tapi aku takkan boleh menjadi cikgu. walaupun menjadi cikgu atau pensyarah atau pendidik itu amatlah besar nilainya. belum lagi kira part pahala. ilmu yang diperturunkan sentiasa dipanjangkan sehingga ke generasi yang seterusnya.

kenapa aku tak boleh jadi cikgu? sebab aku tidak mempunyai tahap kesabaran yang tinggi. bagi aku, untuk menjadi cikgu, selain dari berkelayakan dan minat, hendaklah juga mempunyai tahap kesabaran yang tinggi. aku, jenis yang tak sabar. aku ajar sekali, dua kali, tiga kali, empat kali. masuk lima kali kalau tak paham, habis. lagi satu, sebab aku jenis yang tak reti nak explain atau menghurai/menjelaskan satu-satu persoalan. aku paham aku sendiri jer. kalau ko suruh aku explain lagi panjang lebar. sah-sah aku tak reti.

aku tak boleh jadi doktor. ya, pekerjaan sebagai doktor juga adalah satu pekerjaan yang amat murni (ecewahhh murni pilihan bestari). menyelamatkan nyawa dan menolong orang yang di dalam kesakitan.

kenapa aku tak boleh jadi doktor? sebab aku tak boleh tengok darah. hemophobia eh? aku tak boleh dengar atau tengok jarum, orang luka, orang patah itu patah ini. jangan kata tengok. ko citer kat aku tangan ko luka sebab terhiris masa hiris bawang pun boleh buat aku rasa ngeri. secara otomatik urat-urat belakang aku rasa kecut. kalau kakak-kakak kat opis aku ni citer pasal hal beranak segala, aku dah duduk terjelepuk kat kerusi lemah tulang temulang. pegi hospital, tercium bau hospital pun aku dah longlai. belum lagi aku tengok yang berbalut kepala, bergantung kaki, berbekal kantung kencing, bercucuk jarum segala. arrgghhhh menulis ni pun aku dah rasa tak larat. jadi aku tak boleh jadi doktor atau jururawat atau apa-apa yang berkaitan dengan hospital atau klinik.

tapi, setiap hari selasa malam rabu, hati aku melonjak-lonjak, keinginan aku nak jadi doktor membuak-buak setiap kali aku tengok citer grey's anatomy. entah. aku pun tak tau naper. eheh.

apa jawapan korang untuk soalan di atas?

6 comments:

Anonymous said...

yang... citer panjang lebar ko ni, jawapan kpd soalan ko ker? atau itu hanyalah bunga2 intro kpd soalan ko? aku cam kompius nak buat kaitan citer ko ngan soalan ko?

aaaaa... leh ker ko explain nih?

doff said...
This comment has been removed by the author.
doff said...

ehehe citer aku memang takder kaitan dengan soalan aku tu.

Anonymous said...

oho.. tak der kaitan...

Kalau camtu, nih jawapan aku:

aku akan tonton balik semua episod2 Star Wars. Aku nak belajar bawak starship. Nak belajar lawan pedang lightsiber. Nak belajar jadi Jedi. Sbb nanti aku leh la jadi Maharaja of the universe. Yer la. Masa tuh kan Bumi dah tak ada. Tapi planet2 lain sure berlambak lagi. Ko? Nak jadi Yoda aku??? ekekekek

doff said...

alaaa yoda tak diva la aku nanti..

Anonymous said...

ok la.... ko jadi chiwimbawa la...