Wednesday, January 24, 2007

hilang

"tengahari amik apis dgn edos jak. yan balit petang. ct balit kol 4" sms dari kakak aku.

keter abang ipar aku rosak. jadi dia pakai keter kakak aku. sebab opis aku dekat dengan sekolah budak-budak ni, jadi aku la tukang amik diorang. semalam macam biasa, tengahari aku amik la apis dengan edos balik sekolah. petang kol empat aku amik la siti pulak.

petang masa balik dari pejabat kol 5 aku terus ke sekolah yan. aku tunggu 5 minit, dia tak muncul. kebetulan anak adik ipar kakak aku yang sekolah sama kat situ ada tengah tunggu bapak dia amik. aku tanya la dak aiman tu, ada tengok yan tak? dia kata takder. aku tunggu lagi. aku kol kakak aku tanya kot yan balik tumpang keter jiran diorang. kakak aku bagitau takder pun.

aku check kat kantin sekolah. kosong. check dalam jamban. kosong. bapak aiman pun tolong cari sekali. pun takder jugak. uikkk anak buah aku hilang??? nak kata dia ikut orang yang tak dikenal, tak mungkin. budak darjah 5. bukan budak kecik darjah 1. lagipun selalunya dia memang akan tunggu jugak aku amik kalau lewat sekalipun.

aku kol kakak aku balik bitau dia aku dengan bapak aiman dah checked satu sekolah tapi yan takder. kakak aku panik. suara pun dah cam nak nangis. aku rasa sah-sah dia nangis masa dalam keter nak balik tu. aku dengan bapak aiman masih tunggu gak kat sekolah tu tunggu kakak aku datang. tak tau nak buat apa dah. kalau confirm hilang, buat repot polis la kot.

kol enam petang kakak aku tak muncul lagi kat sekolah. terkandas kat jalanraya. aku kol dia balik.

"ko cuba kol lagik kat umah nei tauk dah sampei" aku.

"ko balit jak. nya dah ada di rumah kau. tido" kakak.

"hah?? camnei nya balit?" aku.

"mak madah jalan kaki. kaktok ku nanyak lagik dengannya. nya gik tido ya" kakak.

rupanya yan dah ada kat rumah aku. tengah tido. BOLEH?????????????? kakak aku kol rumah aku tanya kot dia ada ke tak. mak aku bitau dia balik jalan kaki berhujan tengahari tadi. aku bitau bapak aiman, suh dia balik. yan dah ada kat umah.

dalam keter tu aku fikir-fikir. ape hal lak dia leh jalan kaki balik rumah. mesti tadi dia tak gi kelas fardhu ain. dia ingat aku amik dia tengahari cam biasa tapi aku tak muncul. dia fed-up tunggu lama. dia pun jalan kaki balik umah aku. itu andaian aku masa dalam keter nak balik umah.

pastu masa dalam keter tu, aku bayangkan dia balik jalan kaki dalam keadaan hujan lebat. sorang. dari sekolah dia kalau nak ke rumah aku tu kalau jalan kaki ada la dekat setengah jam jugak. dah tu memang kena ikut jalan besar yang banyak kereta lalu lalang. kena pusing round about yang besar tu lagi. tiba-tiba aku rasa sebak. entah. sedih. nangis. budus!!

sampai rumah aku tengok dia dah ada dalam keter tengah terpisat-pisat. aku tanya dia naper balik jalan kaki tak tunggu usu. dia kata kelas fardhu ain dia kena kensel. dia tunggu aku lama tapi tak datang-datang. dia nak kol, public phone rosak. last-last dia jalan kaki balik umah aku.

aku awal-awal pesan kat akak aku suh jangan marah dia. tanya elok-elok walaupun aku sendiri ada rasa cam nak marah. tapi bila tengok muka dia jadi cam kesian lak. tapi syukur alhamdulillah tak jadi apa-apa yang tak diingini. ishhh wat saspen betul budak ni. saja nak buat jantung aku bersenam.

pyan, atirah, edos & siti

5 comments:

Anonymous said...

cam kes aku dulu jek. aku darjah satu. dalam taman tuh aku sorang je sekolah situ. aku tak tau sekolah aku balik awal dari biasa, sbb semalamnya aku ponteng. kul 4 dah boleh balik. sekolah dah tak ada orang. aku takut nak tunggu bas yang sepatutnya ambik aku kul 630. aku nekad jalan kaki. rasanya jauhnya sekolah aku ke rumah jauhnya macam dari umah ko ke Petronas tuh la Doff.

Aku jalan punya jalan, tetiba rasa haus. Aku bukak botol air aku. Tup, penutup botol jatuh kat tgh jalan. Jalanraya besar. Aku cuba kejar penutup botol tuh. Aku panjangkan tangan. Gedegang. Motor langgar aku.

Erk......

doff said...

mula-mula..

hahahahhahahahhaha aku nak gelak dulu. part "aku panjangkan tangan" yg tak tahan tu. cam plasticman lak ko leh pjg2kan tangan.

kemudian..

cam saspen jer tunggu apa jadik lepas ko kena langgar tu. to be continued..wooo

apa jadik?

Anonymous said...

Motor tuh melayang atas tangan aku. Terguris jugaklah lengan ni. Dia panik. Aku lagiiii la panik. Dia nak hantar aku balik. Dia letak motor dia tepi jalan. So, sama2 jalan kaki. Maklum la, dulu mana ada hengpong nak call ambulan ker.. nak call umah ker, kan?

So.. tgh jalan punya jalan, aku nampak bas sekolah aku. Nasib baik driver bas nampak. Dia berhenti. Aku nampak, belakang bas tuh, ada kereta bapak aku. Belakang kereta bapak aku, ada kereta jiran aku. Makkk aiiiii.... rombongan Cik Kiah tuh mencari aku. Yer la.. masa tuh dah dekat kul 7....

Ending cerita ni, aku selamat tiba kat rumah!! heheheh.. tapi, parut di lengan masih ada!! Dan sejak itu, aku tak pernah ponteng sekolah, kecuali kalau betul2 aku sakit tak leh bangun!!

Nurul Hayati said...

dia terpisah dgn akak aku,,then dia bleh g kaunter pertanyaan ckp pekerja tuh"akak, mama saya tinggalkan saya", pastuh pekerja tuh tanye dia nama & tinggal mana, then dia jawap"nama saya zetty, umah kat atas bukit"..yg aku kelakar nye, dia dh sesat tau plak dia g kt kaunter pertanyaan sedangkan time tuh dia baru umo nk masuk 4 taun....tp sebenarnye akak aku mmg dh nampak dia, tp sengaja aje dia nengok gelagat anak dia...

doff said...

acu,
kecik-kecik lagi ko dah reti monteng eh.

yan,
nei ada org kempang reproach him. nya ya muka kesian bah.

gf,
kadang2 kita takleh underestimate budak2 nih.