Friday, April 07, 2006

Republik Cinta

album baru m nasir dah keluar eh?. aku gi la carik. tempat yang aku gi carik tu, tak ada lagi album tu. sudahnya, aku beli album Republik Cinta. aku dengar trek pertama, sampai habis. ahh.. Dewa. lirik-lirik dia simple banget. dan lagu-lagu dia tetap sedap di dengar (telinga aku laa, telinga org lain aku tak tau lak). aku suka hampir kesemua lagu-lagu dalam album ni. and my favourite: flower in the desert dan sedang ingin bercinta.

tak der la aku ni nak mengagung-agungkan sangat produk-produk luar Malaysia ni. tapi kalau memang benda tu bagus, kenapa tidak? aku perasan, lagu-lagu Indonesia ni kan, lirik dia, simple jer. musik plak, ada yg catchy, ada yang easy listening. sebab tu agaknya lagu-lagu diorang dapat diterima semua.

aku pernah terbaca satu artikel. aku tak ingat dah artikel apa. ker aku tengok rancangan terjah Nas Melodi tuh?? tak kisah laa. tapi bila ditanya kenapa musik dari Indonesia diminati dan diterima di Malaysia. orang (orang yg involved dlm bidang seni di Indonesia) tu jawab, musik-musik dari Indonesia digemari karena diorang tidak mengikut-ikut musik dari luar, misalnya dari barat, diorang hanya menjadi diri diorang sendiri (ni ikut pemahaman aku, kot salah, tak dapek la den nak menolong eh).

No comments: