Monday, April 17, 2006

lelaki separa botak itu

dulu. masa kemunculan pertama dia nyanyi lagu Intifada masa konsert prelude AF3, aku adalah antara mereka-mereka yang minat kat budak separa botak ni. bila dia tak terpilih untuk AF3, aku rasa frust la jugak. fikir-fikir balik, aku rasa bagus gak dia tak terpilih. karang kalau jadi artis, mesti rosak budak ni.

bila kononnya ada kejutan masa konsert pertama, dah soheh dia dengan marsha tu akan masuk balik. tup-tup dia nyanyi salah lirik lagu hattan tu. chehhhhhhhh aku rasa cam nak ketuk-ketuk jer pala botak dia. tapi memandangkan itu cuma formaliti sedangkan dah sah-sah dia akan diserap balik, jadinya takder la kejutan sangat.

tiap kali diorang (bebudak af) ni dapat lagu baru, aku la yang dok berdebar semacam. dan jantung aku makin tak betul tiap kali malam konsert. boleh ker dia nyanyi? lupa lirik lagi ker? tempo lari ke? masa dia buat silap, time tu aku rasa cam nak jadik jin jer. bole aku naik stage tu tanpa orang nampak dan ketuk pala dia.

nak dijadikan cerita, dia muncul juara. maka bermulalah satu fenomena. sana sini mawi. pendek kata, semua orang kenal nama mawi (errr my mum is excluded). fenomena kemunculan mawi ni menimbulkan bermacam reaksi. ada suka. ada tak suka.

tetiba je semua nak dia jadi duta produk. kamera la. kerusi urut la. mee la. minuman la. pisau cukur la (yg ni aku tak tau secara rasmi ker tak..tapi memang ada gambar mawi kat pisau cukur tu..aku tengok kat kedai belakang rumah aku masa nak beli mee maggi erkkk). sampai tudung pun tudung mawi. entah bila masa lak mawi tu pakai tudung. kalau songkok tu logik la jugak.

para ibu plak berangan nak jadikan mawi menantu. anak-anak dara pun berangan nak dapat boipren / laki cam mawi. padahal dah soheh budak tu dah bertunang. alahai tunang mawi.

seperti mana kencangnya berita mawi disukai ramai. sekencang itu jugak la orang-orang yang tak minat dia. kalau mereka-mereka yang minat ada alasan tersendiri untuk minat kat mawi. mereka-mereka yang tak minat ni pun ada alasan tersendiri.

mawi over exposed? aku tak salahkan mawi. mungkin salah akhbar. tapi tak boleh nak salahkan akhbar gak. pasal permintaan ramai nak mawi. bila keluar citer mawi. semua laku. yang minat mawi beli sebab nak tau citer mawi. yang tak minat mawi pun beli pasal nak cari idea untuk mengutuk mawi. habis orang-orang akhbar ni pun habis-habisan keluarkan citer mawi. betul tak betul, wallahualam.

mawi tak berhak menang? aku rasa itu memang rezeki mawi. dapat kereta sampai 3 bijik. itu memang rezeki dia. menang award itu ini, ini itu. memang rezeki mawi. dapat kontrak jadi duta produk, jadi pakcik kayo dalam sekelip mata, itu semua rezeki mawi. aku tak akan pertikaikan. sebab aku percaya, rezeki, tuhan yang bagi.

suara mawi tak sedap? hmmm mungkin kalau betul dia ada niat nak belajar dan memperbaiki diri, insya allah, aku rasa boleh diperbaiki. part sumbang lupa lirik segala, aku dapat terima kalau sekali dua. tapi kalau berkali-kali, kali-berkali, berkali-kali? kalau mawi tu tahap anak-anak buah aku, aku geget jer. but he’s improved. just give him some time. he has a lot to learn. mungkin suara tak sehebat anuar zain, tapi okay la jugak banding dengan sesetengah penyanyi yang sedia ada.

aku peminat keras mawi ke? stakat ni aku tak beli lagi album atau majalah-majalah yg ada muka mawi atau makan mamee slurrpp atau beli camera canon atau pakai kerusi urut atau bercukur menggunakan pisau cukur yang ada gambar mawi. pendek kata, aku tak pernah beli apa-apa merchandise dia. undi sms pun aku tak penah. aku takat-takat tengok dia nyanyi kat tv jer. itupun kalau kebetulan aku bukak tv. atau dengar lagu yg duet dgn m nasir tu kat radio. itupun pasal aku fanatik m nasir.

aku anti mawi lah ye? oh tak. aku pun bukan anti mawi. aku neutral. yes, that’s the word. aku neutral jer sekarang. ya, aku kata sekarang. sebab dulu aku penah gak minat gitu-gitu kat dia. belum sampai minat tahap dewa. tapi memang aku minat gila kat Dewa 19.

tapi, kalau suruh pilih, nak mawi jadi penyanyi ker, bilal ker: aku pilih mawi jadi Bilal.

dan kalau suruh pilih: Ajai atau Mawi nyanyi? aku 10x lebih rela dengar mawi nyanyi.

No comments: