Tuesday, August 21, 2007

mazhai

dia suka hujan. tidak. dia gila hujan. bukan. dia cinta hujan. ya. dia cinta hujan. setiap kali hujan turun, dia akan lupa diri.

kedengaran bunyi guruh dan hujan turun dengan lebatnya. kebetulan keretapi berhenti selama dua jam. dia amik kesempatan untuk bermain hujan. dia depangkan tangan. dia berpusing. tanpa menghiraukan pandangan mata-mata yang memerhati. dia menyanyi. menari. beberapa saat kemudian kelihatan beberapa orang wanita ikut sama menari dan menyanyi. dan di situlah dia bertemu dengan sesorang yang kemudiannya menjadi kekasih hati.

hah! korang jangan ingat aku nak tulis cerpen atau cerkon plak. takder gaya terus aku nak menulis cerpen atau cerkon. citer kat atas tu, adalah petikan beberapa minit terawal dari filem tamil yang aku tengok kat tv2 mlm ahad lepas kol 12 tengah malam. entah apa kes plak mata aku tak ngantuk malam tu. boleh terlayan lak citer tamil (tapi kadang-kadang aku layan gak citer tamil) tengah-tengah malam.

mulanya tu aku ingat citer tamil lama. yer la dia nyer introduction tu, korang bayangkan la kalau nak main citer p ramlee dia tunjuk gambar cathay tu kan. haa camtu laa. dah tu, tiba-tiba lak skrin tv tu jadi separuh. tapi bila dah mula citer tu, aku tengok hero dengan heroin boleh tahan cun. heroin tinggi langsing. hero tak gendut , mata tak merah. aku pun layan jer la.

tapi aku tak tengok habis. mau nyer tidak. asal hero dengan heroin berjumpa je, hari hujan. bila hujan je, menyanyi menari. menyanyi menari je, mau gak makan 10 jam. penat la makcik nak menunggu kan. makcik tido jer lah lepas tu. lagipun citer tamil/hindustan ni tak tengok ending pun takper. mesti happy ending punyalah.

satu la aku tabik kat perfileman India ni. diorang leh produce citer pasal korapsi kepolisian dan politik macam tu jer. tapi kalau kat sini, eheh eheh eheh.

oh ya, mazhai tu sebenarnya tajuk citer tamil yang kat atas tu. maksudnya hujan. jadi, korang faham la tiap kali hero dengan heroin bertemu mesti hujan turun kan. dah nama citer pun hujan.

aku pun suka hujan gak. tapi tak la sampai aku menari menyanyi kat tengah pasar kalau hujan turun. kang tak pasal-pasal dapat sijil kurang siuman lak. hiks

4 comments:

Anonymous said...

bukan ko dh ada sijil kurang siuman ya kah? lol

tuan tanah said...

Kalau la hero dan heroin tu ada kat Ireland... perghhh...mesti diorang rasa Ireland ni heaven! Mana taknya, hari-hari hujan!

doff said...

coba,
macam kwanghajo jak eh :p

tt,
iskk kalau sini hari-hari hujan, hari-hari la datang lewat ke pejabat.

Anonymous said...

cerkon..hehehe..