Wednesday, December 20, 2006

cinta 2

we (yan and me) watched the movie, Cinta. finally! ada lima kisah cinta. yang mana satu kisah cinta aku? sebelum tu, aku nak komen (perghhhhh cam hebat jer nak komen filem orang).

great acting from great actors. except for pierre, i guess, who's acting his own character in real life (aku agak-agak jer kehidupan sebenar dia pun jenis yang macam ni). you know, that quiet, mysterious (i know u gonna love this, yan), shy kind of guy. lebih kurang cam lakonan dia dalam Dunia Baru. ker aku sorang jer tengok citer Dunia Baru tu? erkkkk

dan amani? rasa cam tengok sepet dengan gubra jer. lagi satu, aku rasa cam nak ikat-ikat, tocang-tocang jer rambut dia tu. rimas tul tengok.

secara keseluruhan, okay la. nak kata aku suka sangat-sangat, tak jugak. nak kata tak best langsung, macam best gak. best dari sesetengah filem macam (aku habiskan ayat aku kat situ jer). nak citer pasal logik, namapun cerita. bak kata agnes monica, kadangkala tak ada logika.

ada apa dengan cinta? aku suka sebab ia bukan kisah cinta yang meleret-leret dengan dialog seperti "aku tak dapat hidup tanpamu" dan entahapahapa dialog yang memualkan. ia juga bukan sekadar kisah cinta di antara sepasang kekasih semata-mata. skop cinta yang meluas. dialog ringkas.

aku paling suka dialog di antara cikgu elyas dengan puan rubiah. "bukan mudah untuk mencari pasangan yang boleh menerima baik buruk kita bla bla bla" (aku takleh nak quote habis sebab ilang ingatan) dan lagi satu, "satu hari yang bahagia bersama orang yang kita sayang adalah lebih baik dari seratus hari bersama dengan orang yang kita tak sayang". mintak maaf mintak ampun la kalau silap. itu aku ingat lebih kurang jer la. oh ya. dan aku suka tempat yang dijadikan pejabat rashidi ishak tu. cantik tempatnya.

jadi, yang mana satu kisah cinta aku?

a) kisah cinta cikgu elyas yang mengidap elzheimer dan puan rubiah
b) kisah cinta suami dan isteri yang mana isterinya masih sayangkan suami tapi mencintai orang lain
c) kisah cinta antara kakak yang ada hubungan sulit dengan suami orang dan adik yang sakit
d) kisah cinta editor majalah terkenal dengan seorang jurujual kedai buku
e) kisah cinta seorang gadis lari dari rumah untuk mengejar cinta dan akhirnya berjumpa dengan seorang wartawan yang dalam diam mencintai gadis tersebut
f) semua yang di atas adalah bukan kisah cinta aku

jadi jawapannya adalah (f).

8 comments:

Anonymous said...

aku lom berkesempatan tgk citer ni
tapi cam teruja nak gi tgk
tapi tak ada org nak teman
tapi kalau ko ada sure aku dah gi tgk sama ko
tapi tak tentu lagi aku ko nak temankan aku kan

tak tgk citer ni pun aku rasa dpt ambil maklum kisah2 cinta yg ada dlm dunia ni.
tapi sampai skrg aku tak pasti genre kisah cinta aku.
ko rasa genre cinta aku yg mana?

doff said...

kalau aku boleh temankan Yan, dah tentu aku leh temankan ko tengok gak weh. cuma sayang ko dok jauh je.

aku rasa cinta ko bergenre ethnik kreatif.

doff said...

sah! x dapat diselamat!

Anonymous said...

doff, acu,,yan
pierre tuh kawan aku masa ngaji dulu...ehehhehe tak sangka bila besar jadik pelakon,,dulu masa kecik2 pun dia jenis yg diam & pemalu...ehehhehe

aku blom nengok cinta..budak opis aku cakap sedih banget..iye ke?

"cinta umpama kurap, makin digaru makin sedap"

ehehehhe

doff said...

kawan ko eh? ader la orang tu minat banget kat budak pierre tuh. nak tengok citer cinta tu pun pasal si pierre tu la.

sedih? haaa itu ko tanya yan. dia yang nangis sakan. erkkk

oit oit cinta itu indah. kurap? eeiiuuuuuu

Anonymous said...

pierre?
aku rasa dia tuh tak sesuai jadi lelaki la
lembut sangat
lelaki harus bersifat kejantanan sikit
cam dlm citer Dunia Baru tuh, lembik la
hehehehe... sorry Yan!!

aku ethnik kreatif???
waaaa... ala2 genre Bung Nasir tuh!!!

tuan tanah said...

dengkinya!
nak tengok gak!!!

haha... saya pun suka pierre andre. bukan sebab dia himself, tapi sebab nama dia :-p

doff said...

yan,
ok, ok, ko sayang pierre tapi ko cinta debab. haha

acu,
lembut di luar keras di dalam atau keras di luar lembut di dalam, mana ko pilih? tak, tak, aku tak mencarut ni.

cik tanah,
alahaiii. nanti kalau dah ada vcd/dvd saya boleh tolong poskan. nak?