Tuesday, December 26, 2006

christmas eve

hujung-hujung tahun macam ni, pejabat aku macam dilanggar geruda. sunyi. sepi. yang tinggal cuma telefonis dan mereka-mereka yang dah habis cuti tahunan. aku mula bercuti hari ini sampai 4 januari tahun depan. 2 tahun cuti nko. dari tahun 2006 sampai tahun 2007. haha.

memandangkan cuti yang panjang ni berpotensi untuk menjadi cuti yang membosankan bagi aku, maka aku, rain dan sinchan berancangan untuk ke sarikei melawat jali (yang dapat kerja baru di Sarikei tu) dan sekaligus ke Sibu untuk berfoya-foya (baca: shopping).

23 Disember 2006

kitorang berangkat dari kuching jam 7:15 pagi. perjalanan yang mengambil masa lebih kurang 5 jam untuk sampai ke sarikei. rain jadi pilot. sinchan co-pilot. aku jadi mem duduk kat belakang.

semua tengah teruja nak berjalan jauh. pertama kali rancangan bercuti yang kitorang atur menjadi! teruja nak jumpa jali yang dah 2 bulan kitorang tak jumpa. pendek kata memang kitorang tengah hepi sangat-sangat.

sepanjang perjalanan lima jam tu, kitorang berenti di serian untuk sarapan. makan nasik goreng yang dibekalkan oleh mak rain kat tepi kolam. kemudian berhenti di stesen petronas untuk isi minyak dan membuang apa-apa yang patut. dah tengahari sikit, perut aku lapar balik. aku pun bukak la lebihan nasi goreng pagi tadi sambil makan dalam kereta. sinchan kononnya tanak makan dah. bila bau nasi goreng tu dah merebak di dalam kereta, sinchan pun "aku maok juak". rain pulak kononnya mintak sesudu jer. dia nak makan sambil memandu. kitorang suruh dia berhenti kat tepi jalan. tak nak. nak makan jugak sikit sambil memandu. kitorang suruh berhenti lagi. akhirnya dia berhenti jugak kat perhentian bas dan kitorang pun ala berkelah kat situ sambil makan. orang yang kononnya nak makan sesudu jer tadi, mintak tambah lagi. hahaha. habis lengis container nasik goreng tu.

pagi tadi sebelum turun tu mak si rain beriya-iya pesan kalau letih drive, bergilir-gilir lah, jangan tidur, bawak bercakap supaya tak mengantuk. kalau la dia tau anak bujang dia memandu all the way from kuching to sarikei to sibu and back to kuching dah tu co-pilot dengan mem kat belakang asyik tido, mesti risau giler-giler orang tua tu. nasib la pilot tu reti menghiburkan diri sendiri menyanyi ala karaoke dalam kereta tu. pun masih gak orang-orang yang tido tu tak reti nak sedar-sedar.

sampai di sarikei lebih kurang jam 1 petang. masa tu dah hujan renyai-renyai. nak carik rumah jali berdasarkan alamat yang dia sms kat rain. aku nak telefon tak boleh sebab bateri handphone kong. sinchan pun sama. harap handphone rain pulak takder kredit. boleh?? lepas tu pandai-pandai kitorang la tanya kat orang yang lalu lalang kat situ mana jalan Susu Jambu ke hapa ntah nama. akhirnya sampai jugak depan rumah jali. dia ala terkejut tengok cemana kitorang leh carik rumah dia. heyyy boh ko underestimate diva 3 orang tok koh.

sampai-sampai tu jali buat popia daging goreng untuk kitorang. sebab dia pun baru sampai dari kampung, jadi tak sempat nak buat apa-apa. tapi tak kisah. kitorang borak-borak (nak kena update citer 2 bulan tu). malam tu keluar makan kat gerai makan. sedap gak la makan kat situ. kat gerai makan tu rain jumpa kawan lama. yang kemudiannya kawan lama rain berkenan lak dengan sinchan. wohohooo. balik dari makan tu kitorang sambung lagi borak kat rumah jali sampai jam berapa ntah. esok semua tengah teruja nak ke sibu.

24 Disember 2006

lebih kurang jam 8:15 pagi bertolak ke sibu. perjalanan lebih kurang sejam setengah. sampai di sibu kitorang sarapan kat gerai. lepas sarapan tu terus ke Premier (shopping complex). punya la ramai manusia. yer la kan esoknya nak krismas. dah tu cuti sekolah. pulak hujung tahun. memang sesak. dah dapat sikit sorang beg plastik kat tangan (kecuali sinchan, duhhh) kitorang ke Wisma Sanyan pulak. another shopping complex. pehhh aku cam teruja giler kat situ. siap pesan dengan diorang nanti kalau terpecah, jumpa kat depan kedai Giordano.

naik tingkat satu, aku terus masuk kedai kuar kedai. diorang pulak entah ke mana. lepas tu aku masuk pulak ke Parkson. pehhh teruja giler ni. barang cam murah jer. kat kuching pun tak murah cam tu. aku jalan dari satu tempat ke satu tempat. bila dah cam habis parkson tu aku keliling, aku pun nak ke kaunter bayar barang yang aku beli. aku bukak beg sandang nak ambil beg duit. ada handphone. ada digital camera. ada lip balm. tisu. gula-gula eclipse. bungkusan cakoi lebihan sarapan (iyer diorang bubuh jer dalam beg suh aku bawak. boleh??). semua ada. beg duit tak der. okay. aku carik lagi. takder gak. okay. aku carik dan carik lagi. sah!! takder. okay. aku blank sekejap. aku tarik nafas. aku ingat bila kali terakhir aku letak beg duit kat dalam beg sandang aku tu. lepas aku kuarkan duit dari mesin atm tadi, beg duit tu masih ada. sampai sekarang memang aku takder keluarkan pun beg duit tu. hilang!! okay. aku tarik nafas lagi. telefon sinchan "aku rasa beg duit aku hilanggg. tadi masa kat atm ko tengok aku letakkan dalam beg ni kan?" "okay, okay, ko tunggu kat situ. kitorang datang".

diorang datang. aku tak ingat sangat apa berlaku sebab aku memang blank sangat-sangat masa tu. diorang suruh aku check kat fitting room. dah berapa ramai yang masuk fitting room tu selepas aku. kalau ada yang jujur jumpa pun mesti diorang dah bagi kat pengurusan Parkson tu. diorang tanya beg aku tu berzip ker tak. ha'ah memang tak berzip pun. salah aku la sebab cuai. aku cuba ingat-ingat kat mana tempat yang aku ada berhimpit dengan orang. seingat aku, aku jalan sorang-sorang jer. cuma ada kat satu tempat tu, aku ingat masa nak lalu di antara baju-baju yang bergantungan tu, ada tiga orang budak perempuan tiba-tiba datang kat aku. memandangkan tempat tu sempit, aku yang nak lalu antara 2 budak perempuan tu jadi cam stucked kat situ. beberapa saat. tak sampai seminit pun rasanya. jadi aku agak (tuduh?) kemungkinan besar budak-budak tu la punya kerja kot. sebab selain dari tu memang aku takder berdekatan dengan sesiapa pun.

kat dalam beg duit tu ada kad pengenalan, lesen memandu, rm350, kad kredit, kad-kad atm, satu-satunya gambar aku masa kecik dan ada la benda-benda tak penting cam resit-resit tu kan. dah tu aku telefon credit card centre buat laporan kad hilang. kemudian kitorang gi balai polis buat report. polis tu siap tanya kat aku "tu ada bodyguard 3 orang?" sambil tengok kat rain, sinchan dengan jali. aku pun bagitau "kitorang berpecah masa tu". nasib la polis tu tak berceramah lagi kat aku. masa aku tengah jiwa kacau cam tu kalau dia bagi ceramah, aku bakar jugak balai polis tu karang.

aku bagitau kat rain, sinchan dengan jali. dah alang-alang kat sibu ni, kita jalan jer la. kalo korang rasa nak beli barang, beli jer la. yer la kan, takkan datang jauh-jauh cam ni bila dah berlaku benda cam ni kat aku, nak terus balik jer. tak diva la kan. kitorang pun teruskan la dengan rancangan sebelum tu. lepas tu kitorang pegi lagi satu shopping complex baru kat situ aku tak ingat nama dah. dalam blank-blank-takder-duit aku tu boleh gak aku nak masuk kedai kuar kedai teringin itu ini. tapi nasib baik masih sedar diri lagi.

dah abis jalan-jalan tu, semua pun dah ada beg plastik kat tangan, kitorang pun balik ke sarikei. dalam pada tu, aku sebenarnya masih dalam terkejut lagi. aku macam tak percaya jer benda cam ni berlaku kat aku. dah la dengan pms aku, dengan gastric aku masa nak balik tu. sampai kat sarikei aku terus masuk bilik. dalam pening-pening tu masih lagi aku tak percaya, marah, sakit ati kat diri aku sebab cuai.

malam tu masa keluar makan malam aku tengok ada 2 missed call kat handphone aku. sebab aku tak kenal nombor, malas la aku nak telefon balik. balik dari makan tu kitorang pun berkumpul depan tv tengok rancangan errr mentor vs bintang cari bintang. tiba-tiba (aku suka ayat ni) handphone aku berbunyi. "awak ada hilang beg duit...". terputus. aku dah melompat kegirangan(cehhh kegirangan tuuuu). aku bagitau jali dengan rain, ada orang jumpa beg duit aku. aku cuba telefon balik. tak dapat. dah tu handphone aku bunyi balik. budak yang telefon tu kerja kat parkson. dia kata supervisor dia jumpa beg duit tu kat celah lipatan baju. dah aku tanya budak tu serba sikit, aku bagitau dia esok kitorang pegi ambil. syukur alhamdulillah. kad pengenalan, lesen memandu, ada lagi dalam beg tu. cuma duit jer takder. lain-lain kad tu tak tau lagi. ya allah, aku tak tau macamana aku gambarkan perasaan aku masa tu. gembira sangat. takyah aku nak bersusun beratur lagi nak buat kad pengenalan baru, lesen memandu, kad-kad atm tu lagi. leceh!! malam tu aku tidur senyum.

25 Disember 2006

patutnya hari ni kitorang balik terus dari sarikei ke kuching. tapi kena tukar plan. pagi tu kol sepuluh kitorang berangkat ke sibu. sampai sibu tengahari terus aku ke parkson carik norhaida, budak perempuan keje parkson yang telefon aku semalam. dia terus bagi kat aku beg duit tu dan citer kat mana supervisor dia jumpa beg tu. aku periksa beg tu. kad pengenalan, lesen memandu dan kad-kad atm ada lagi. yang hilang duit dan kad kredit. nasib aku dah blocked kad tu awal-awal.

lepas tu kitorang gi balai polis balik. bagitau kat polis tu dah dapat beg duit cuma hilang duit dan kad kredit jer. balik dari balai polis, pegi Premier balik sebab ada orang tu lom puas shopping. haha. lepas makan tengahari lebih kurang kol 2 petang kitorang berangkat balik ke kuching. sampai rumah lebih kurang kol 9 malam. penat. sempat la aku tengok citer Dunia Baru lepas tu baru tido.ehehehe.

apa-apa pun, banyak kenangan dan pengajaran yang aku dapat sepanjang 3 hari tu. antara pengajarannya, bak kata rain: lenkali kalau keluar, jangan berpecah. beg tu, zipkan. yesss bossss aku akan ingat tu. sampai bila-bila.

jali, rain dan sinchan: it was great and fun seeing you again, jali. lenkali kita jumpa lagik k. dan terima kasih banyak-banyak kat kitak orang. di atas segalanya. for being there when i'm in need. for our friendship. ku sik mok tulis panjang-panjang kelak aku emo. but seriously, i do appreciate our friendship. and by the way, rain, tabik springgggg to you for being such a good pilot!!! haha.

dan kepada mereka di luar sana. sapa kata lelaki dan perempuan tak boleh jadi kawan baik?? (nanti aku tulis entri pasal ni pulak).

akhir kata, SELAMAT MENYAMBUT HARI KRISMAS, SELAMAT MENYAMBUT AIDIL ADHA, SELAMAT BERCUTI & SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2007. Semoga Malaysia akan terus menjadi negara yang makmur dan bahgia serta aman damai. AMIN.

5 comments:

doff said...

syukur alhamdulillah. ehh maok juak aku BERTUKAR!! mun nang dapat tek nak.

Anonymous said...

mujurrr jumpa balik, lain kali kalo tau nak g shopping bwk handbag yg berzip...sure ko ghairah shopping eh..

wei MNG sale banget! 70%...

doff said...

berzip la tu. tp aku lupa nak zipkan. hehehe.

uikk 70% dah? iskkk

Anonymous said...

boleh sik.. nang lmk ku maca blog kau koh.. anyway sigek jak peringatan.. mun shopping ya, zip kan la bag ya hehehehe

doff said...

yesssssssss bossssssss uhukk uhukk