Monday, November 27, 2006

keluarga 69

"macamana ko panggil diorang ni"

"kadang tu orang panggil Nah, Mah jer. lupa lak nak berbahasa. entah. cam tak reti jer"

"yang lain-lain tu?"

"panggil Pak Idik, Pak Talib, Pak Latip, errr haa cam tu laa"

"hahahaha Mak Nah dengan Mak Mah tu boleh plak ko panggil Nah dengan Mah jer"

"yer laaa kadang tu cam tak tau nak panggil apa. dah la umur lebih kurang je. tak sengaja la terpanggil nama camtu jer. spontan"

itu antara perbualan aku dengan kakak aku yang no. 2 hari sabtu lepas balik dari menghantar mak aku ke kampung. kebetulan masa nak balik tu, lalu la kat tepi jalan. kat tepi jalan tu ada orang tengah pilih-pilih ikan yang baru diorang tangkap. nenek tiri dengan mak sedara aku pun ada kat situ. abis aku dengan kakak aku pun tegur la.

alkisahnya, arwah datuk aku dulu bila nenek aku meninggal, dia kahwin lagi satu. bini baru dia, nenek tiri aku sekarang ni, muda lak dari emak aku. kiranya, bini datuk aku ni muda dari anak dia la. dengan nenek aku, diorang ada empat anak: pak aji bujang, yak 'ain, mak aku dengan teh. dua lelaki, dua perempuan. dengan bini baru, dapat lagi anak errr jap aku kira errr enam orang kalau tak silap. empat lelaki, dua perempuan. kalau tak silap aku, masa arwah datuk aku menikah dengan nenek tiri aku tu, umur datuk aku 50 dan umur nenek tiri aku baru 20 tahun. hah!!! best tak? alaaa orang dulu-dulu, biasa la kawin awal kan. datuk aku meninggal masa dia umur 99 tahun. arwah nenek pulak memang aku tak pernah kenal dan jumpa pun sebab dia meninggal masa aku lom lahir lagi.

anak-anak kepada nenek tiri aku ni, kira mak sedara pak sedara aku gak la, lebih-lebih lagi yang tiga orang ke bawah tu, rasanya umur lebih kurang sebaya aku jer. pulak tu, aku jenis yang jarang balik kampung. mana aku kenal mak sedara pak sedara segala ni. tup-tup bila dah besar ni, kira selalu gak la balik kampung walaupun aku tak pernah bermalam. itu yang kadang-kadang tu, aku tersasul nak panggil mak sedara aku tu dengan panggilan nama jer. cam kurang ajar jer kan? bukan aku sesaja pun. TERpanggil nama diorang.

hari tu masa hari raya, kitorang pun pegi la rumah nenek tiri aku ni. kebetulan empat orang dari enam orang anak-anak dia ada kat rumah tu. aku pun panjang-panjang telinga la nak dengar cemana la mak aku panggil nenek tiri aku tu. tapi borak bagai nak rak, takder plak aku dengar dia panggil mak ker, ape ker. kalau dengan kitorang, dia selalu cakap "tak gi ziarah Nek Ara ke?". cam kelakar plak aku tengok diorang adik beradik (ye laa dah sebapa tu, kira beradik betul la kan) ni. mak aku umur dah 75 tahun, adik-adik baru tu pulak punya la muda. ada yang tahap umur anak-anak pun iyer, umur cucu pun iyer.

tapi kalau tengok aku adik beradik pun lebih kurang jer sebenarnya. masa mak aku mengandungkan aku, kakak aku yang paling tua tu mengandung anak pertama dia. jadinya, aku dengan anak sedara aku yang pertama tu, beza umur 3 bulan jer. sebab tu kalau aku jalan dengan anak-anak sedara lelaki aku, orang ingat boipren aku lak. kalau cakap anak sedara, mesti tak percaya.

itu aku baru citer pasal datuk dengan nenek tiri. kalau aku citer lagi detail sedara mara yang lelain tu, lagi la korang mengong. dengan aku aku sekali mengong. memang dah macam keluarga 69 dah.

4 comments:

su said...

hi..thanks for visiting my blog n meninggalkan jejak..hehe..Kitak d kuching ka?

doff said...

hehe no problemo. aok kamek di kch ;p

acu said...

kamek suka nasik aruk, aok!!
hahaahahahahaaaaaaa.......

doff said...

ahak ahak ahak nasik aruk!!